קינסיולוגיה חינוכית ושיטת תרגילי מוח®
קינסיולוגיה חינוכית – ותרגילי המוח כחלק ממנה (®Brain-Gym), היא שיטה מעשית ודינמית, המשתמשת בתנועות גוף פשוטות ליצירת אינטגרציה בתפקודי המוח-גוף-רגש, כדי לפתח תפקוד מיטבי בכל התחומים: הפיזי, הרגשי, השכלי, היצירתי, והבינאישי.
על השיטה – ועל ממציא השיטה ד"ר פול דניסון, (Ph.D.)
מתוך ניסיונו כילד לקוי למידה שתפקודו השתפר פלאים לאחר שנשלח לרקוד בלט, הבין דניסון, שהתנועה הכרחית ללמידה. מתוך כך, הוא טבע את המשפט: "התנועה היא שער ללמידה". מתוך תצפיות ומחקר בילדים ומבוגרים שזוהו כבעלי מגבלות ביכולות למידה, החל ד"ר דניסון לפתח משנת 1969 את שיטת "תרגילי המוח" (®Brain-Gym). מחקרו הוביל אותו אל הקינסיולוגיה, שהיא תורה הקושרת בין שרירים ויציבה, לבין תפקודי המוח. בזכות עבודתו כמחנך, ביסס דניסון את תגליותיו על הבנת הקשר ההדדי שבין התפתחות גופנית, רכישת שפה, והישגים לימודיים. בעזרת שיטת תרגילי המוח שצמחה מתוך הרקע האישי שלו (דיסלקציה וקשיי ראייה), הוא הצליח לעזור לילדים ולמבוגרים להפוך את קשיי הלמידה שלהם למנוף לצמיחה ולהצלחה.
למידה מתרחשת בכל תא ותא בגוף ולא רק במוח
פעילותו התקינה של המוח מתפתחת באמצעות תנועה. כאשר תינוק מתפתח ומתחיל לנוע הוא יוצר מפת התמצאות פנימית ומרחבית. הוא יוצר קשר עם העולם ומתנסה בלמידה וחקירה והתנועה היא הבסיס להתפתחות מוחו וגופו. ההתפתחות התנועתית והפיזית היא הבסיס התומך בפיתוח המיומנויות המוטוריות ובהתפתחות היכולות התפיסתיות, הקוגניטיביות והרגשיות. כאשר המוח לא השלים את בניית "מפת התנועה" וההתמצאות המרחבית, הדבר גורם לעיכוב השלמת התפתחותם המלאה של אחד או יותר מממדי המוח השונים, ועקב כך פוגע בפעולתם המשולבת, הנדרשת לתפקוד מיטבי של המוח. תנועה היוצרת אינטגרציה בין אונות המוח, מעוררת חיוניות מחודשת של מנגנוני הריפוי הטבעיים בגוף.
קינסיולוגיה חינוכית מבוססת על ההבנה ההבנה כי:
- אירועים שונים שחווינו במהלך חיינו מוטבעים בגופנו (בזיכרון התאי). הם משפיעים על הדרך בה אנו מבינים וחווים את חיינו, ומשפיעים על תפקודנו היומיומי.
- תנועה היא מפתח ללמידה בכל תחומי החיים.
- קיימת אינטגרציה בין המערכות: הפיזית, המנטאלית והרגשית, קושי נוצר כאשר אין תיאום בין המערכות.
- על ידי תנועה וחקירת המכשולים הפנימיים ניתן לשקם את האפשרויות הטבעיות והייחודיות של האדם.
- האיזון הטבעי, יאפשר חוויות למידה רגועות ומספקות, וייפתחו אפשרויות חדשות ומגוונות.
בכל פעם שאנו נעים אנו מפעילים את מוחנו, גופנו, רגשותינו, וכך אנו יוצרים איזון מלא של המוח והגוף - והדלת אל הלמידה נפתחת באופן טבעי.
תרגילי המוח מסייעים במקרים הבאים:
- עיכוב התפתחותי ובעיות מוטוריות (התפתחות מותאמת גיל)
- בעיות תקשורת (שפה, הבעה)
- ליקויי למידה
מאז היווסדה של העמותה לקינסיולוגיה חינוכית בוונטורה, בקליפורניה שבארה"ב, בשנת 1987, הכשירה אלפי אנשי מקצוע ברמותת שונות במטרה להעביר את התכנית בכל העולם. השיטה מופצת ומיושמת באופן נרחב באוסטרליה, באפריקה, בקנדה, באירופה, בניו-זילנד, ברוסיה, בדרום אמריקה, באסיה, בארה"ב ובישראל. שיטת תרגילי מוח® תורמת להתפתחותם ולשיפור רווחתם האישית של מאות אלפי ילדים ומבוגרים ברחבי העולם ומיושמת בהצלחה במוסדות חינוך, במסגרות שיקומיות, בחברות עסקיות ובארגונים. היא משמשת בהצלחה רבה מורים, הורים, תלמידים, סטודנטים, אנשי עסקים, ספורטאים, מטפלים ומאמנים אישיים בחייהם המקצועיים והפרטיים.