כיצד אנו קולטים ומעבדים מידע?
אז כיצד מתבצע טיפול בלקויות למידה? מיד נסביר. קליפת המוח המורכבת משתי המיספרות המוח (מוח ימין ומוח שמאל), מפענחת את כל החושים שלנו, מאפשרת לנו ליצור זיכרון מורכב, להסיק מסקנות ולפתור בעיות, לפרש צלילים ותמונות, לרכוש שפה, להבין סמלים, לנתח מידע ולקבל החלטות.
למידה מצריכה מאיתנו שילוב מיומנויות חושיות, תפיסתיות ומוטוריות כדי שנוכל לקרוא, לכתוב, להקשיב ולהבין. מיומנויות אלה מבוססות על תפקוד משולב של שתי המיספרות המוח – ימין ושמאל. תקשורת טובה בין שתי ההמיספרות חיונית למעבר תקין של מסרים עצביים.
תקשורת בין שני צידי המוח מאפשרת לנו חשיבה – אנו יכולים לראות את הפרטים ואת התמונה השלמה, את השונה והדומה וכך להבין, לנתח ולהכליל. תקשורת זו מאפשרת לנו שילוב ותיאום בין שני צידי הגוף לצורך ראייה, שמיעה, מגע ותנועה. היא מאפשרת לנו להפעיל בו-זמנית מספר מערכות (למשל, העיניים, והידיים – כדי לראות ולכתוב); ומאפשרת לנו לחשוב ולפעול בו-זמנית (ללכת ולדבר).
ניקח כדוגמא את הקריאה שהיא תהליך קוגניטיבי מורכב של פענוח סמלים לשם הפקת משמעות. הקריאה דורשת מאיתנו מיומנות תיאום בין העיניים, יכולת חשיבה בשקט וכישורי שליפת שפה. כשאנו קוראים למשל את המילה תפוז (ת,פ,ו,ז) מוח שמאל מרכיב מהאותיות את המילה – אבל כדי להבין אותה, מוח ימין מקשר את המילה למראה או לטעם של תפוז ומעניק לה משמעות.
כפיס המוח – גשר או מחסום בין מוח ימין ומוח שמאל?
כפיס המוח, המשמש כגשר להזרמת המידע בין שתי ההמיספרות, הופך במצבי מתח למחסום. מרבית לקויות הלמידה נובעות מתקשורת לקויה בין שתי המיספרות. כאשר המידע אינו זורם בקלות לאורך כפיס המוח אנו חווים קשיים בגישה לאחת ההמיספרות ובשליפת המידע ממנה.
מהם המאפיינים הנובעים מקשיים בגישה לכל אחת מההמיספרות?
קשיי למידה אצל בעלי סגנון למידה תבניתי (מוח ימין), המתקשים בגישה למוח שמאל:
- מתקשים ללמוד איות
- הופכים אותיות וספרות
- מתקשים בקריאה (מנסים לנחש מה כתוב)
- הבנה לקויה
- כתב יד גרוע
- מתקשים ללמוד ולהבין לוחות זמנים
- מתקשים להתמקד ולהתרכז
- לא מסוגלים לעקוב אחר הוראות
- חוסר יכולת לסיים משימות ופרויקטים
- טובים בתנועה ובספורט
קשיי למידה אצל בעלי סגנון למידה לוגי (מוח שמאל), המתקשים בגישה למוח ימין:
- משתדלים ומשקיעים מאמצים אך התוצאות מאכזבות
- בעיות זיכרון
- מתקשים בקריאה (מגמגמים ומהססים)
- מצליחים ללמוד איות ולוחות זמנים אך שוכחים במהירות
- בעיות בשיווי המשקל (שיווי משקל לקוי)
- קואורדינציה לקויה (מגושמים, נתקלים בחפצים)
- לא טובים בפעילויות ספורט
- נראים כבעלי יכולת אך הישגיהם מתחת לממוצע
התוצאות של קשיי למידה אלה הן תסכול, העדר בטחון עצמי והערכה עצמית, ויתור מראש, חרדת בחינות, בעיות התנהגותיות, חלימה בהקיץ או היפראקטיביות.
טיפול בקשיי למידה בשיטת ה,קינסיולוגיה משלב תרגילי מוח שמטרתם להרחיב ולבסס את הרשת עצבית המקשרת בין שתי ההמיספרות ולשפר את זרימת המידע ביניהן. תרגילי מוח תורמים לאיזון בתפקוד בחיי היומיום, לשיפור יכולות למידה וביצוע ולקידום חיוניות ותחושת רווחה.
יתרונות הטיפול בלקות למידה בשיטת הקינסיולוגיה
המדהים הוא שבעזרת בדיקות השריר אנו מסוגלים לרדת לשורש הבעיה, לזהות היכן מצויות החסימות וכיצד לתקן אותן. אם נדמה את האנרגיה הזורמת במערכת מוח-גוף למערכת חיווט בבניין דירות, למשל, אז אם החיווט אינו מכוון לאזורים המתאימים או חוט מסוים נקרע או הותך, האנרגיה אינה מצליחה להגיע לאזור המתוכנן. אמנם המערכת האנושית קצת יותר מורכבת, אבל העיקרון דומה. המוח עשוי לקבל מסר מסוים, כגון מילים הרשומות על הלוח, ומסיבה כלשהי המסר הנכון לא עובר אל היד כדי שיתאפשר לכתוב אותו.
טיפול בלקויות למידה וקשיי למידה בשיטת הקינסיולוגיה משפר את כל תהליכי החשיבה ועיבוד המידע, היכולת לפרש מצבים, להסיק מסקנות ולקבל החלטות. מעצים ומקדם בטחון והערכה עצמית, כישורים חברתיים ומיצוי יכולות.