הפרעת קשב וריכוז מנקודת המבט של הקינסיולוגיה
לפני שנדבר על טיפול בהפרעת קשב וריכוז, תחילה כמה דברים. פעילותו התקינה של המוח מתפתחת באמצעות תנועה, והדבר קריטי במיוחד בגילאים המוקדמים של הילדות. בגילאים אלה על הילד להיות בתנועה מתמדת – זהו האופן שבו הוא לומד את העולם, מכיר אותו ומתנסה בו; וחשוב מכל – זהו האופן שדרכו מתבצעת ההתפתחות השלמה של כל תפקודי המוח – וזאת כיוון שהלמידה מתרחשת בכל תא ותא בגוף ולא רק במוח. בימינו, ילדים רבים אינם מבלים זמן מספיק בתנועה, בשל המִחשוב והטכנולוגיות הרבות הסובבות אותנו – שבאופן טבעי גוזלות זמן תנועה ומשחק בחוץ.
בד בבד עם התרחבות תהליך "ניוון תנועתי תרבותי" זה, אנו עדים בעשורים האחרונים לכך שלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז הפכו לתופעות נפוצות ביותר, וכיום אנו רואים יותר ויותר ילדים המאובחנים על טווחי הקשת הזו.
להפרעות אלה שלושה מקורות מרכזיים:
- הראשון הוא בעיה פיזיולוגית אורגנית
- השני, הוא תקשורת לקויה בין מוח ימין ומוח שמאל
- והשלישי הוא מקור רגשי.
לקינסיולוגיה נקודת מבט מעמיקה וייחודית באשר לשורש של הפרעות אלה, ועל פיה – בחלק מן המקרים מדובר בעצם בחוסר השלמת ההתפתחות התנועתית, ולא באמת בלקויות אורגניות. משמע, כאשר המוח לא השלים את בניית "מפת התנועה" וההתמצאות המרחבית, הדבר גורם, כאמור, לעיכוב השלמת התפתחותם המלאה של אחד או יותר מממדי המוח השונים, ועקב כך פוגע בפעולתם המשולבת, הנדרשת לתפקוד מיטבי של המוח. מסיבה זו אנו רואים ילדים רבים המגיעים לבית הספר – מסגרת הדורשת מהם ריכוז לאורך זמן, יכולת לשבת בשקט, יכולת התמקדות קוגניטיבית ועוד – ואינם מסוגלים לעמוד בדרישות הללו. כך, אלה ילדים הנראים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, כאשר בעצם, במקרים רבים הם פשוט עדיין לא השלימו את התפתחותם המוטורית.
הקינסיולוגיה נותנת מענה להפרעות הנובעות משלושה מקורות אלה ומציעה טיפול בהפרעת קשב וריכוז וטיפול בקשיי למידה; ביכולתה לא רק לזהות את מקור הבעיה ואת הטיפול המתאים לה, אלא אף להביא להקלה משמעותית בתופעות, ובמקרים רבים – לפתור את הבעיה לחלוטין.
מעט על טיפול בהפרעות קשב וריכוז ממקור אורגני
כפי שאמרנו בתחילה, הקינסיולוגיה מבחינה בין הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה הנובעות ממקור אורגני, ובין לקויות הנובעות משלל חסמים הנעוצים בחוסר יכולת להכיל חלקים מסוימים במציאות, או בכשל בהשלמת התהליך ההתפתחותי המוטורי עד לזמן הלימודים. טיפול בהפרעות קשב וריכוז הנובעות ממקור אורגני הוא אמנם מורכב יותר, אך הקינסיולוגיה מסוגלת לתת מענה גם למקור זה, וזאת באמצעות העבודה על רפלקסים ינקותיים ועל אסטרטגיות תנועה.
המאמר היעדר התפתחות כפיס המוח "קורפוס קולוסום", שכתבה ד"ר סווטלנה מגוסטובה מהעמותה לפסיכולוגיה וקינסיולוגיה חינוכית ברוסיה, מסביר ומדגים היטב את יכולותיה של הקינסיולוגיה בהקשר ללקויות הנובעות ממקור אורגני ובעיות הנובעות מעיכוב התפתחותי.
קן רובינסון על הפרעת קשב וריכוז
לסיכום, נקודה למחשבה
מי מכיר ילד בן שלוש, למשל, הסובל מלקויות למידה? רק מעטים מאיתנו. בגילאים צעירים, אנו רואים את ילדינו גדלים באופן נפלא וטבעי, בהתאם לקצב ההתפתחות הטבעי לכל אחד מהם. רובם ככולם לומדים בשנות חייהם הראשונות לבצע מספר עצום של פעולות חדשות לחלוטין בעבורם; הם יונקים, הם מוצצים, שותים, אוכלים, ממלמלים, מדברים, זוחלים, משחקים, הולכים, מציירים, מתמודדים עם עימותים ועם נזיפות... מצער להבחין כי בעצם, מרבית הילדים מאושרים ושמחים, ומתפתחים באופן טבעי ותקין – עד אשר הם פוגשים בספסלי בית הספר במתכונתם הקונבנציונלית, ובמבוגרים המבקשים מהם לשבת בשקט במשך שעות רבות ולחזור שוב ושוב על אותן פעולות.
העובדה המצערת היא, שבעקבות זאת אנו רואים יותר ויותר ילדים המוגדרים כבעלי ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז, כאשר בעצם – רבים מהם פשוט זקוקים עדיין לחופש תנועה בלתי מוגבל, לחופש פעולה וחקירה, ולאפשרות להתלהב ולבטא את עצמם במשחק... ולאור כל האמור, חשוב שלא נשכח שאלה אינם רק "צרכים ילדותיים" או "חוסר בשלות מצדם" – אלה הם באמת צרכים פיזיולוגיים שבאמצעותם הם משלימים את התפתחותם השלמה של הגוף ושל המוח. מתוך הבנה זו, קיימות יותר מ-80 ארצות בעולם שבהן משולבים תרגילי המוח של הקינסיולוגיה החינוכית במערכת הלימודים, כשהם משמשים להכנת התלמידים ללמידה חדשה בתחילת היום. בנוסף, כאשר הילדים מאבדים ריכוז ומתנועעים בחוסר נוחות על הכסא, עושה המורה לעתים הפסקה פעילה של תרגילי מוח, המאפשרת לתלמידים התרעננות וארגון פנימי מחודש (RESTART) לצורך המשך הלמידה.